تبلیغات
اخبار و مقالات داغ تکنولوژی / مقایسه گوشی، تبلت ، لپ تاپ ، خودرو ، تازه ترین گجت ها / لازمه ایجاد سبکی متفاوت برای زنگی - پیدایش دوچرخه و تاریخچه آن

پیدایش دوچرخه و تاریخچه آن

دوچرخه خوب نامگذاری شده است، زیرا دوچرخ دارد. هیچ کس نمی‌تواند که نخستین بار چه کس در فکر ساختن وسیله سواری با دوچرخ افتاد. یکی از قدیمی‌ترین دوچرخه‌ها که از آن آگاهی داریم دوچرخه‌ای است که توسط بارون کارل دریز آلمانی ساخته شده است. وی آن را دریزین نامید.
دریزین به سال 1818 وارد انگلستان شد. این دوچرخه رکاب نداشت. فقط دوچرخ بود که میله‌ای چوبین آنها را به یکدیگر می‌پیوست. دوچرخه سوار بر روی آن میله می‌نشست و پای خود را برزمین رو به عقب فشار می‌داد تا دوچرخه روبه جلو حرکت کند. به دریزین لقب "اسب جیگولوها" داده بودند، چه جوانان خودساز و جلف بر آن سوار می‌شدند.
حدود بیست و پنج سال بعد،مردی از اهالی اسکاتلند، به نام کرکپتریک مکمیلان، نخستین دوچرخه رکابدار را ساخت. ولی کسی به آن توجهی نکرد و مخترع آن را به علت "رانندگی وحشیانه" توقیف کردند.
در 1866 مردی فرانسوی، به نام پیرلالمان، نخستین امتیاز ساختن دوچرخه را بدست آورد. دوچرخه وی را "استخوان لرزان" لقب داده بودند، از آن جهت که دوچرخه سوار را تکان می‌داد. رکاب آن به چرخ جلو متصل بود.
پس از آن کسی به این فکر افتاد که اگر چرخ جلو بزرگتر باشد، حرکت دوچرخه تندتر خواهد شد. آن وقت دوچرخه‌ها را چنان ساختند که چرخ جلو آنها تقریباً به بلندی قامت انسان و چرخ عقب آنها بسیار کوچک می‌بود. این دوچرخه‌ها تند می‌رفتند. ولی سوارشدن و حفظ تعادل بر آنها دشوار بود. پس از آن دوچرخه‌هایی با چرخ عقب بزرگ و چرخ جلو کوچک ساخته شد سوار شدن بر این دوچرخه‌ها نیز دشوار بود.
عاقبت سازندگان دوچرخه به این فکر افتادند که مانند قدیم دوچرخ را به یک اندازه بسازند. این دوچرخه‌های تازه بسیار بهتر از دوچرخه‌های قدیمی با همین نقشه بود، زیرا دوچرخه سوار که بر رکاب پا می‌زد، زنجیری حرکت را به چرخ انتقال می‌داد. ترتیب کار چنان داده شده بود که چون رکاب یک دور می‌چرخید چرخ عقب چندبار می‌چرخید. این دوچرخه‌های "بی‌خطر" با سرعتی برابر با سرعت دوچرخه‌های با چرخ بزرگ حرکت می‌کردند. پس از آن به سرعت پیشرفتهای بیشتری حاصل شد. لوله لاستیکی پر از هوا دوچرخها، ترمز روی طوقه چرخ و چرخ دنده برای تغییر سرعت بعضی از پیشرفتهاست. در آن هنگام که دوچرخه بیخطر تازه رواج یافته بود،دوچرخه دونفری معمول شد. حتی بعضی از دوچرخه‌ها را چهار نفری می‌ساختند.

***

مطالب گذشته